Да кажа тук, за да избегна някой да ме упътва да гледам някакви си изпълнения от "Като две капки вода". Не искам да гледам това... нещо. Не харесвам идеята на формата и не виждам смисъл в това да имитираш някой друг, независимо колко добре го правиш. Каква е идеята точно? Освен зрелището? Приемам имитацията във филми, защото там идеята е да се предаде нещо повече от докарана външна прилика. Нямам против, разбира се, че има хора, които се кефят. За мен е ясно, че колкото и да си добър, няма как да станеш Майкъл Джексън, Адел, Чарли Чаплин или който и да е. Творецът си личи по това, че може да вземе чуждо творчество и да го интерпретира по своя начин, а не просто да копи-пейства. Да се кефиш, например, на The Man Who Sold the World и да ѝ направиш толкова добър кавър, че разни хора да поздравяват Боуи, че е супер, че пее песен на Nirvana. Да се възхищаваш на Giudizio di Paride на Раймонди и Рафаел и да създадеш Le Déjeuner sur l'herbe ("Закуска на тревата"), с която да разтърсиш цял Париж, а после някой друг на свой ред да се вдъхнови от твоята картина и да сътвори Les Demoiselles d'Avignon ("Госпожиците от Авиньон"), вкарвайки елементи от иберийската скулптура и африканските маски, и така да постави началото на ново течение в изкуството. Да вземеш гравюра на Доре и да нарисуваш Prisoners' Round или от японска щампа да сътвориш Bridge in the Rain (after Hiroshige). И така нататък, разбирате ме какво искам да кажа. 
 
  Не виждам как това може да се случи в тия капки. Да речем, че съм предубедена поради тези си възприятия и елементарните имитации ме дразнят, освен когато се правят като част от обучението. Иначе за мен е някаква простовата буфосинхронада, която не ми е интересна.
Възможно е да изпускам нещо в тоя снобизъм, но съм отворена да си говорим за това дали границата между оригинал и копие, изобретение и плагиатство подлежи на преразглеждане, както е в творчеството на Elaine Sturtevant или изкуство ли е генерираната картинка с Midjourney, а не да ме пращате да гледам как са нагримирали някой си като друг.

Коментари

Популярни публикации