Сутрешен beauty режим- ноември '20

 

 

 Споделянето на личната beauty рутина (силно се надявам в българския език да се появи по-подходящ термин) има своите негативи, като най-големият е, че можеш лесно да се изкушиш да възпроизведеш едно към едно нечия друга такава. А нуждите на всяка кожа са различни. Също и някой продукт може да е недостъпен за теб- или поради физически причини (защото се продава само в САЩ, например), или поради бюджетни (това че някой може да даде 150 лв. за крем, не означава, че и ти би го направил или имаш тази възможност). Най-добрият вариант е да си направиш персонализирана рутина спрямо собствената си кожа. Но тук няма как да отрека факта, че често за това помагат именно рутините на някой друг. Да, всички препоръки и рецензии са форма на анекдотични доказателства, а всички човешки същества са субективни и склонни към пристрастия, но едно от любимите ми неща е да чета, слушам или разглеждам рутините на други хора, затова един от най-често посещаваните сайтове от мен е Into The Gloss и редовно зяпам в YouTube обсъжданията на нечия рутина, каквито прави Hyram Yarbro. Мисля, че това е добър начин да се открият продукти, които биха представлявали интерес за теб, но не си знаел за тях; да стиковаш различно мнение и да научиш нещо ново от човек с кожа, подобна на твоята, както и да откриеш ако правиш някакви грешки- случва се, никой не е застрахован от това.

 Разбира се, не трябва да се забравя, че грижата за кожата е изключително YMMV: нещо, което работи за един, може изобщо да не работи за друг и затова не трябва сляпо да следваш рутината на който и да е. Тъй като аз следя най-вече хора с кожа като моята по очевидни и логични причини, ще подчертая, че моята рутина няма да е подходяща за друг тип кожа, и ще уточня, че съм с комбинирана кожа (мазна към нормална), ежемесечно имам хормонално акне преди цикъл, кожата ми има склонност към комедони и хиперпигментация. Не, не, нямам предвид лунички. Имам предвид мелазма- петна, които се появяват изведнъж и с които постигам съвършената кожа на жираф. Или хиена. Или нещо подобно. В комбинация с мазната ми Т-зона се превръщам в лъщящо същество, достойно за участие в някоя сай-фай или фентъзи поредица. Но аз изобщо не желая да поддържам такъв екзотичен вид, макар и с цената на предполагаема международна слава и осигурена работа в някой цирк, затова наблягам най-вече на регулиране на себума, изсветляване и избистряне на тена плюс анти-ейдж.

 Ще отбележа, че мога да вися в дрогериите с часове и да чета състави, чак се чудя как не са ми ограничили официално достъпа до Лили и DM. Сигурно усещат хищния жираф в мен и не смеят да рискуват. В аптеките са по-смели, но пък аз удобно открих цели две, в които ме оставят да оглеждам рафтовете и дори понякога ми дават тестери- мисля някой ден да им подаря по един голям букет.

  Клепала съм се с такива неща, че не знам как е оцеляла кожата ми и не съм заприличала на бабуин. Минала съм през K-Beauty режим, който продължи с месеци, мазала съм си цялото лице с околочен крем, обливала съм се с шипково масло, и по-добре да не изпадам в още подробности, защото ще се потисна от собствената си някогашна тъпотия.

 В общи линии мразя употребата и наслояването на много продукти, убедена съм от личен опит, че по-малкото е повече, и затова съм минималист в рутината си. Не обичам високи концентрации на активни вещества, защото негативите им често превъзхождат позитивите и изключение за това правя само ако става въпрос за лечение на специфичен проблем. Не се занимавам с маски, най-вече защото рутината ми е запълнена адекватно и без тях. Режимът ми се състои от достатъчно мощни съставки като ретиноид, интензивни овлажнители и силна слънцезащита. Така че всъщност не чувствам необходимост да посегна към незабавните индулгенции, които дават маските. Шийт-маските влизат в същата категория, като допълнението към тях е, че не са екологични, в повечето има аромати и всъщност представляват вода с глицерин. А и няма как да знаете доколкото са спазени хигиенните изисквания при тях и какви са етичните практики на производителя. Избягвам аромати не толкова заради чувствителна кожа, колкото поради чувствителен нос. Но съм правила реакции при някои етерични масла и парфюми. Не ползвам и продукти с витамин С, знаете това ако сте от седемте човека, които следят блога ми- това, че витамин С играе роля в метаболизма ви, не означава, че наличието на повече от него ще ви даде повече ползи. Първият закон на термодинамиката е доста строг по отношение на този вид неща. Единственият начин витамин С да ви даде повече ресултати е само ако липсата на витамин С в тялото ви спира да генерирате такива- което не вярвам да ви се случи. Не употребявам и розова вода, и подобни хидролати, масла за лице, тенденциозни съставки и околоочен крем (ползвам такъв само ако употребявам крем, който не е подходящ за околоочната зона). Принципно не ползвам и тоници, но не съм им противник, от време на време се случва да употребя такъв- в настоящия режим правя точно това. Продуктите, които сменям най-често са почистващите продукти на водна основа, като задължителното ми изискване към тях е да са без сулфати и с физиологично pH, както и търся съвършения дневен крем, който да не лъщи- както вече казах, омазняването при мен е такова, че границата между актуалната glass skin и пържен картоф, я няма изобщо или аз все още не съм я открила. Пробвам често и различни слънцезащити, все още не съм открила перфектната. Серумите ги приемам само ако са с ретиноид или киселини. Казах ли, че не съм голям фен и на киселините? Мисля, че тотално се прекалява с тях и не всеки има нужда от такива, особено в големи проценти. Както и да е, до голяма степен серумите за мен са някакъв забавен начин да преглътнеш "Платих доста за това, което всъщност съдържа една съставка". Е, друг е въпросът ако се употребяват като бустер, от който се нуждаеш в рутината си.

 Всичко написано дотук беше освен да ви информирам каква е кожата ми и философските ми напъни относно грижите за нея по дифолт, и за да направя този пост по-дълъг- имайки предвид, че ползвам само пет неща сутрин, което би се събрало на двайсетина реда. Вече го направих достатъчно дълъг, така че преминавам по същество:

 Почистване

Почистващо мляко за лице с арганово масло Balea Vital: един от малкото ароматизирани продукти, които ползвам. Ароматът не ми харесва, но е сравнително поносим. Още повече, че в състава влизат и ниацинамид, витамин Е, аминокиселини, млечна киселина и глутаминова киселина. Има и потенциално дразнещи ароматни съставки, но така или иначе отмивам млякото и не са ми създавали проблеми. Пробвах известно време да почиствам сутрин само с вода, но не ми се получи. Кожата ми има нужда от малко по-активно почистване след като се събудя. Млякото за момента е много добър избор- почиства и го прави нежно без да нарушава кожната бариера. Просто изсипвам малко от него в дланите си, намазвам го на лицето си и измивам. Подобни варианти на това мляко са повечето почистващи млека, но ако искате неароматизирано такова, препоръчвам млякото Ultra Sensitive на Balea MED и дермопочистващия флуид Toleriane на La Roche-Posay. 

 Тонизиране

 Тонер Revuele с екстракт от центела: може да видите отзива ми за него тук. По принцип чувствата ми към тониците, тонерите, есенциите и прочее, не са кой знае какво и наистина ги употребявам рядко, но този тонер е чудесен. Подобни варианти, но многократно по-скъпи са: тонерът Purito Centella Green Level, тонерът Centella Reviving на Pure Heals и тонерът COSRX Centella Water Alcohol-Free (който е без хамамелис).

 Хидратиране

 Сквалан на Biossance: възможно е да знаете, но аз ще кажа, че скваланът не е масло, а въглеводород и е идентична на кожата съставка- той е естествена част от кожния себум и затова подобрява проникването на други съставки. Основните ползи от него са добрите емолиентни качества, оклузивността му и превенцията срещу TEWL (транспидермалната загуба на вода). Също, увеличава окислителната стабилност на козметичните формули, защото не е склонен да се окислява. Чудесен е за употреба при мазна, комбинирана и акнеична кожа, както и при маласезия, защото няма да навреди, но ако търсите антиоксидантност и активни вещества, няма да ги намерите в него. Той просто хидратира добре. Поради свойствата му може да се нанася преди кремове, както и да се смесва с тях. Аз го харесвам заради това, че добавя на кожата естествен блясък. Не знам как го прави, но няма да спра да го ползвам скоро. Включих го към рутината си, за да подсиля оклузивността на гел-кремът, който ползвам през деня- в студеното време не ми е достатъчен сам по себе си. Смесвам ги директно двата- капвам 3-4 капки сквалан в длан и добавям от крема, разтривам длани и нанасям върху лицето. Подобни продукти: скваланът на The Ordinary, сквалан от магазин Zoya (скваланът на The Ordinary ми е по-мазен, този от Zoya ми е по-приятен, но това е субективно).

 Интензивен гел-крем Atoderm на Bioderma: за момента това е продуктът, който се доближава до изискванията ми за дневен крем. Това е лек хидратиращ гел, който се абсорбира бързо без да оставя лепкав и мазен остатък. Същевременно съдържа любимият ми ниацинамид, екстракт от женско биле и биолипиди. Подобни продукти: гел-кремът Hygrance Aqua на Avene, гел-кремът Hyalurogel Light на Mixa (подобието е само за текстурата и хидратацията, активните съставки са различни. В Avene са основно овлажняващи: сквалан, хиалуронова киселина, олио от тиквени семки, а в Mixa освен сквалан и хиалуронова киселина, има и меден и цинков глюконат, който е добър при акне).

 Слънцезащита

 Флуид за лице Sundance Sensitiv SPF 50: пробвах различни слънцезащитни продукти тази година, но този ми остава фаворит. Не е перфектен, но покрива повечето ми изисквания за слънцезащитен крем- добри филтри, без наличие на алкохол, лесен за нанасяне и без огромно мазнеене. Подобни продукти: Sundance Sensitiv Sonnenbalsam SPF 50 и Sundance Kids Sensitiv Sonnenmilch SPF 50 (разлика почти няма. Поне при нанасяне и усещане, аз не съм забелязала такава).

 В това се заключва сутрешният ми режим. Разбира се, тествам и други кремове, но основните продукти са тези. Знам какво искам от рутината си и продуктите, които ползвам: държа на нежни и щадящи почистващи продукти, активите трябва да почистват порите, да избистрят тена, да помагат с пигментацията и да стимулират клетъчния растеж; хидратиращите кремове трябва да осигуряват хидратация и блясък (не лъскавост, а онова якото сияние, което излъчва здравата кожа), а слънцезащитата трябва да е с голяма и силна UV протекция, и козметична елегантност. Освен всички тези изисквания, продуктите трябва да са достатъчно икономични, за да оправдавам редовното им купуване, както и работещи, за да не изпитвам желание да търся нещо ново. Сутрин режимът ми е по-персонализиран от вечер. Вечер съм по-свободна да пляскам върху себе си, каквото си искам. Това няма как да го правя сутрин, освен ако не спра да излизам или да участвам в обществото по какъвто и да е начин.

 Сутрешната ми рутина трябва да е ефективна и да не пречи на графика ми, и да не ѝ отделям много време. В момента за нея са ми необходими по-малко от 10 минути. Това е. Очаквайте скоро вечерният режим. :)

_____________________

 Заб.: Ако споделянето на моят режим ви насочи към някои продукти, които могат да ви свършат работа, ще е чудесно- само не вкарвайте повече от един нов продукт наведнъж. Ако получите някаква реакция, няма да знаете от кой е и ще трябва да спрете да ползвате всичко ново. Пач тестът може да помогне за намаляване на рисковете, но не е идеалното решение. Просто започнете с един продукт и след две седмици вкарайте следващия.

Коментари

Популярни публикации